ClickCease

רשת מכללות עתיד

לימודי הכשרה פדגוגית להוראה מקצועית

רשת מכללות עתיד

קורס הכשרה פדגוגית להוראה מקצועית

רשת מכללות עתיד הינה רשת מכללות מובילה בתחומי המדעים והטכנולוגיה אשר מציעה מסלול לימודים ייחודי ללימודי הכשרה פדגוגית להוראה מקצועית.

הרשת מציעה הנחות מיוחדות לחיילים משוחררים, בנוסף על ההנחה הקבועה בשימוש דמי הפיקדון במסלולים המאושרים.

תנאי קבלה

דרישות כניסה:
1. 12 שנות לימוד.
2. בעל תעודה מקצועית ממוסד מוכר של משרד העבודה. 
3. לפחות 3 שנות ניסיון בתפקיד המקצועי. 
4. ועדת קבלה.

תכנית הלימודים

הלימודים מחולקים לשלוש חטיבות:

1. לימודי חינוך
2. פדגוגיה ומתודיקה בהוראת הדיסציפלינות
3. אוריינות מחקר בחינוך ובהוראה

● ההתנסות המעשית מהווה את מרכיב הלימודים הפרקטי-קליני

א. לימודי חינוך:
  • אוריינות מחקר בחינוך
  • הכרת החינוך המקצועי-טכנולוגי בישראל ובעולם
  • הפסיכולוגיה של החינוך

ב. לימודי פדגוגיה ומתודיקה בהוראת הדיסציפלינות:
  • דידקטיקה וניהול כיתה בסיסי
  • פדגוגיה וחקר מוח והשפעתם על החינוך המקצועי טכנולוגי
  • פסיכו-פדגוגיה וניהול כיתה מתקדם

ג. לימודי אוריינות מחקר בחינוך ובהוראה
  • אוריינות דיגיטלית במאה ה-21
  • סדנת פיתוח למידה בחינוך המקצועי טכנולוגי
  • סמינר מתודי וחקר פרקסיס בקבוצת עמיתים
שעות עיוניות: 360
שעות מעשיות: 120
סה"כ שעות: 480

נושאי לימוד

אוריינות מחקר בחינוך:
קורס יישומי המזמן התנסות מעשית בניתוח ממצאי מחקר ומקנה דרכים לשימוש בנתונים כבסיס לתהליכי קבלת החלטות במסגרת הבית ספרית. הקורס מאפשר למורה לראות את המתרחש במערך הכיתתי והבית ספרי בעיניים מחקריות, לבחון תהליכים ולחפש דרכים לקידום המערך התוך בית ספרי ולשיפורו.

מטרות: להכיר סוגי מחקר רלוונטיים לנושאים הקשורים בפעילות הבית הספרית והכיתתית;
• להקנות כלים לבחינת איכות המרכיבים והתהליכים במסגרת הבית ספרית;
• להקנות את היכולת להשתמש בנתונים כבסיס לתהליכי קבלת החלטות פנים בית ספריות;
• להכשיר את הסטודנט לזהות גורמים מקדמים וגורמים בולמים במערכת הכיתתית והבית ספרית ולהתמודד עימם.

עולם החינוך המקצועי טכנולוגי בארץ ובעולם:
מטרות: בניית תודעה וכלים פרקטיים למימוש חשיבותו של החינוך הטכנולוגי לחברה והתעשייה הישראלית.
תכנים:
• מבט על מדינות בעולם: אנגליה, גרמניה, שבדיה, צרפת, אוסטרליה, ניו-זילנד, יפן, טאיוואן וסינגפור וההקשר בין השקעותיהן בחינוך הטכנולוגי מקצועי לבין התאמת צרכי המשק ועולם העבודה
• השפעת החינוך המקצועי טכנולוגי לחברה ובפרט, בצבא, במשק ככלל ובתעשייה בפרט.
• הפעילויות שיש לנקוט לשם קידום החינוך הטכנולוגי - מקצועי (אשר בחלקן נמצאות בשלבים מתקדמים של עשייה), הינן רב מערכתיות בטווחי זמן שונים, ועיקרן:
• מודלים לחשיפה וקירוב הדור הצעיר להוויה ולעשייה התעשייתית.
• תשתיות בארץ ובועלם לתרגול והתנסות מעשית.
• היבטים חברתיים ותדמיתיים של החינוך המקצועי הטכנולוגי

הפסיכולוגיה של החינוך:
ידע והבנה בתהליכים הפסיכולוגיים הקשורים לחינוך וללמידה. תחום הפסיכולוגיה בכלל ואת התחום המקצועי של הפסיכולוגיה החינוכית בפרט.

גורמי הנעה- כגון: מניע ההישג, הסקרנות, הדימוי העצמי וכד', באופן שהם משפיעים על הלמידה, בגורמים להתפתחותם ובדרכים לשינויים.
גורמים הכרתיים: השפעתם של גורמים קוגניטיביים על הלמידה. תאוריות המציגות את התפתחות ההכרה, המשכל, הזיכרון, היצירתיות ועוד,
גורמים חברתיים: ההיבטים החברתיים של חיי הכיתה, והשפעתם על הלמידה: קבוצה ולכידות, נורמות וקונפורמיות, תחרות ושיתוף פעולה.
למידה: תאוריות מרכזיות בתחום: תאוריות ביהביוריסטיות, למידת גילוי, העברה , ליקויי למידה ועוד. 
בית הספר והמורה: מורה במאה ה- 21 – תפקידיו, הגורמים לבחירתו בהוראה, דרכי ההתמודדות שלו עם בעיות משמעת ואלימות, שיטות הוראה שונות.
קשיי למידה, כגון: דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה, הפרעות קשב- מנק' מבט של המחשה ואיך המורה צריך להתמודד עם הטרוגניות של הלומדים בכיתה (רמות שונות, סגנונות למידה שונים, קשיים ולקויות שונות- מההיבט של התכנון הפדגוגי של השיעור).

אמנות ההוראה- ניהול כיתה ודידקטיקה:
רגישות דידקטיות, סוציולוגיות ופסיכולוגיות.
ניהול כיתה כיצד? גישה דידקטית, גישה חברתית, גישה פסיכולוגית.
ניהול דיאלוג פנימי כבסיס להתבוננות ולהעצמה אישית.
ניהול תקשרת בין מורים-תלמידים, מורים עמיתים, מורים-הורים.
השיח המאתגר כפרקטיקה בעיצוב חיים חינוכיים וניהול כיתה איכותי.
הגורמים לקשיי ההתנהגות בכיתה.
חוק החינוך המיוחד, המענה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
התמודדות עם דילמות חינוכיות.
פיתוח מנהיגות חינוכית והובלת תהליכי שינוי וצמיחה ברמה האישית בניהול הכיתה וברמה הבית ספרית והקהילתית.
העצמת יכולות לפיתוח תכניות חינוכיות לניהול כיתה ומניעת בעיות התנהגותיות.
המורה כמנהיג חיזוק התכונות המנהיגויות.
המורה מול כיתה, מול הורים –כלים לעמידה בפני קהל.
הערכה מקדמת ומעצבת.
פיתוח יחידת ההוראה (פרויקט הגמר) תעשה על ידי הלומדים במהלך השיעורים, כלמידה תהליכית שבה בכל שיעור נלמד חלק חשוב מיחידת ההוראה למשל: מפגש בנושא כיצד כותבים את מטרת היחידה או השיעור, הלומדים גם יתנסו בהוספת המטרות ליחידה שהם בונים.
יצירת מחוונים שונים על פי תחומי הדעת השונים שיכוונו את הלומדים כיצד לבנות את השיעורים שביחידה. כדאי לשלב למידה בקבוצות על פי תחומי דעת או קבוצות הטרוגניות במהלך המפגשים במטרה להמחיש ללומדים מהי למידה שיתופית ואת סוגי השיתופויות שיש בהוראה ולמידה.

אוריינות דיגיטלית במאה ה- 21:
- אוריינות דיגיטלית - literacy Digital - היכולת להבין את סביבת הדיגיטל: מחשב ,האינטרנט, מובייל.
- האוריינות הדיגיטלית כהזדמנות לנצל את יתרונות הטכנולוגיה באופן בטוח, תוך הישמרות מפני סכנות אפשריות.
- אוריינות פוטו-ויזואלית, אוריינות שיעתוק, אוריינות מידע, אוריינות סוציו-אמוציונאלית
- עבודה בסביבות דיגיטליות
- הערכה של נתונים ומידע
- כתיבה אפקטיבית ומשמעותית
- הוראה ולמידה דיגיטלית
- טכנולוגיות למידה ככלי להוראה- למידה דיגיטליים
- כלים משחקיים דיגטליים להוראה, למידה והערכה, גיימיפיקציה (שימוש בעקרונות של משחק לצורך למידה והנעה- למשל, תחרות, ניקוד, וכו...זה תחום בפני עצמו) שילוב סרטונים בהוראה, למידה מבוססת בעיה, למידה מבוססת תוצר, למידה מבוססת פרוייקט, סביבות למידה חוץ כיתתיות (שילוב בין החוץ והדיגיטלי ושילוב בין מפגשים א-סינכרוניים, סינכרוניים, פיזיים) למידה עם מצלמה, למידה שיתופית (סוגים שונים המשלבים אמצעים דיגיטליים) למידה באמצעות סרטונים אינטראקטיביים + יצירה שלהם לצורך למידה משמעותית יותר, שלוב יישומנים בהוראת מתמטיקה ותכנים טכנולוגיים, הכרות והתנסות במאגרי מידע דיגיטליים, שימוש באייפדים ללמידה ועוד...

סדנת פיתוח אמצעי הוראה- למידה- הערכה
סדנאות פיתוח של:
- שיעורים
- קורסים
- תוצרי למידה דיגיטליים
- מבחנים עיוניים ומעשיים. 
בניית תהליכי למידה המיישמים את עקרונות הלמידה שנלמדה ויוצקים אותה לתוך העשייה היומיומית המיידית.

סמינר מתודי וחקר פרקסיס בקבוצת עמיתים:
- סדנאות עמיתים
- סדנת פיתוח למידה בחינוך המקצועי טכנולוגי, סמינר מתודי וחקר פרקטיקה בקבוצת עמיתים:
- גשר לשיח עמיתים בין הלמידה בתאורטית להתנסות בשטח
- שיתוף חוויות מההתנסות
- שיח רפלקטיבי
- ניתוח אירועים
- ניתוח שיעורים מצולמים
- הגדרות משימות ויעדים בתחום ה "פיתוח - ניתוח".

חובות הקורס

1. 85% נוכחות במפגשים
2. ציון מעבר בכל המבחנים העיוניים
3. הוראה בשטח של 3 שיעורים לפחות (בליווי תצפית מעריך)
4. פרויקט גמר: פיתוח והעברה של יחידת לימוד (4-2 שיעורים) בתחום הלימוד, כולל היכולת להגן על השיעור הזה, על הרציונל שלו, על שיטות הלמידה שהופעלו ועל אופן תיווך התוכן.
5. יומן רפלקטיבי משולב בעוגנים תיאורטיים ופדגוגיים.

תעודה

בוגרי הקורס שיעמדו בהצלחה בבחינות גמר חיצוניות: פרויקט גמר מעשי (כתיבה, הצגה והגנה), יקבלו תעודת גמר - "הכשרה פדגוגית להוראה מקצועית".
תחומי לימוד נוספים בעתיד רשת מכללות