ClickCease

מכללת פרופסורה

לימודי חינוך פסיכותרפיה ובריאות הנפש

מכללת פרופסורה

אשכול פסיכותרפיה אינטגרטיבית בחינוך המיוחד - במיקוד בהפרעת קשב ולקויות למידה

פסיכותרפיה אינטגרטיבית הינה גישה טיפולית המשלבת מגוון שיטות טיפול מתוך תפיסה שגישה אחת אינה מספיקה כדי להתאים טיפול לכל אדם, ומשלבת גם עבודה פרטנית וגם קבוצתית, הנחיית הורים והנחיית קבוצות. פסיכותרפיה אינגרטיבית משלבת בין השאר CBT, CBCT, אימון אישי Coaching, עיצוב התנהוגותי, NLP, מיינדפולנס, משחק בעבודה הטיפולית וגישות טיפוליות נוספות.
בגישה זו נדרשת מהמטפל יצירתיות ויכולת לשלב בין הגישות השונות תוך התאמה למטופל, לגילו ולסביבה החברתית והרוחנית שלו. השילוב הזה מאפשר את הצלחת הטיפול ויעילותו.
אשכול חינוך מיוחד מכשיר לעבודה עם אנשים בכל הגילים בעלי צרכים מיוחדים, תוך טיפול, שיקום וליווי, מתוך תחושת שליחות ובכלים של הפסיכותרפיה האינטגרטיבית.
המיקוד הוא בהנחייה והדרכה של ילדים ונוער, הורים וצוותי חינוך בהתמודדות עם הפרעות קשב ולקויות למידה.

הלימודים בפיקוח של קריית החינוך ושינגטון היחידה ללימודי חוץ


ניתן לבחור מסלול תלת שנתי (אורכו כשנה וחצי עד שנתיים) או מסלול ארבע שנתי (אורכו כשנתיים עד שנתיים וחצי).

אפשרות ללמידה פרונטאלית או למידה דיגיטלית פרטית בלווי אישי - אונליין.


הלימודים במכללה מיועדים לנשים בלבד, מתקיימים בחיפה.


קהל יעד

הקורס מיועד למעוניינות לעבוד עם הורים ילדים מתבגרים ומבוגרים בחינוך המיוחד ועם בעלי צרכים מיוחדים.

תנאי הקבלה כוללים:
  • מינימום 12 שנות לימוד.
  • עדיפות לבגרות חלקית/ מלאה.
  • בעלות תואר ראשון / שני (יתרון).
  • ניסיון תעסוקתי בתפקידי חינוך, טיפול, שיקום, יעוץ, הנחייה והדרכה (יתרון).
 

משך הלימודים

המסלול התלת שנתי מחולק לשני חלקים באופן הלימוד: חלק א': ילמד בלמידה דיגיטלית עצמאית בשילוב תמיכה פדגוגית אישית (היקפו 4 סמסטרים):
  • חלק א' – בהיקף 4 סמסטרים. קורסי החובה והקורסים הקדם טיפוליים, בהם יילמדו התיאוריות והפסיכו-חינוך בתהליך הטיפולי.
  • חלק א' ילמד בלמידה עצמאית הנלמדת בקצב אישי, תוך תמיכה פדגוגית, לא יאוחר מ10 חודשים ממועד תחילת הלימודים של חלק א'.
  • הלמידה העצמאית של חלק א' כוללת קורסים מקוונים הכוללים: הקלטות אודיו, סרטונים לצפייה, מצגות ומאמרים
חלק ב' – היקף 3 סמסטרים: 36 מפגשים, הנערכים באופן פרונטלי או בזום בהתאם לאופן הלימוד הנבחר. המסלול שהיקפו תלת שנתי הינו בהיקף של 970 ש"א. הלימודים נמשכים בין שנה וחצי לשנתיים, כולל לימודי פרקטיקום וסופרוויז'ן שאורכם כחצי שנה. ניתן לסיים את המסלול שהיקפו תלת שנתי בין שנה וחצי עד שנתיים וחצי, כולל סופרוויז'ן ופרקטיקום הכולל:
  • 6 מפגשים קבוצתיים בקבוצות של 7-8 משתתפים, כול מפגש כ 5.5 ש"א.
  • המפגשים הקבוצתיים יהיו אחת לחודש ויתקיימו בזום עם ליווי פרטני לאורך התהליך ותמיכה פדגוגית אישית בוואטסאפ.

במסלול הארבע שנתי יתווסף חלק ג' יחל במקביל לסופרוויז'ן של חלק ב' במתכונת של 18 מפגשים המתקיימים אחת לשבוע, הנערכים במקביל לליווי הפרקטיקום ופגישות הסופרוויז'ן של חלק ב'. בסיום 18 המפגשים, נתחיל עבודה מעשית (סטאז'). סופרוויז'ן ופרקטיקום של שני מקרים טיפולים העוסקים במצבי משבר, אובדן, טראומות, חרדות ודיכאון. הדרכות פרטניות וקבוצתיות באופן הבא:
  • 12 מפגשים קבוצתיים, בקבוצות של 7-8 משתתפים, כול מפגש כ 5.5 ש"א.
  • המפגשים יתקיימו פעמיים בחודש בזום בנוסף לשתי הדרכות פרטניות בזום, ליווי פרטני לאורך התהליך ותמיכה פדגוגית אישית בוואטסאפ.
היקף חלק ג': 470 ש"א.
  • המסלול בהיקף ארבע שנתי הינו בהיקף של 1440 ש"א.
  • משך המסלול שהיקפו ארבע שנתי בין שנתיים עד שנתיים וחצי.

נושאי לימוד

להלן סקירה חלקית של הנושאים הנלמדים :

  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • השפה והחשיבה בגיל הרך
  • מבוא לחינוך מיוחד
  • לקויות למידה וההפרעות קשב - סוגי טיפול ואבחונים
  • סמנים מעוררי חשד בגיל הרך ,
  • לקות שפתית והקשר ללקויות למידה
  • בשלות ומוכנות לכיתה א'
  • לקויות מורכבות: אוטיזםמוגבלות שכלית ,נכויות מוטוריות והתפתחותיות
  • היבטים תנועתיים בעבודה עם צרכים מיוחדים
  • המשחק בעבודה עם ילדים בחינוך המיוחד ובצרכים מיוחדים
  • אוטיזם – הכרות עם שיטות טיפול ודרכי התערבות
  • ויסות תחושתי
  • תורת הגן – הגן המיוחד כמסגרת חינוכית טיפולית שיקומית
  • פסיכופתולוגיה ,הפרעות נפשיות
  • דרכי עבודה התערבות והתמודדות בעבודה עם ילדי קש"ר
  • אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת
  • תרפיות באומנויות בחינוך המיוחד והצרכים המיוחדים
  • עבודה עם הורים
  • עבודה ותקשורת הורה וילד בתא המשפחתי
  • אחים לילד בחינוך מיוחד ובצרכים מיוחדים
  • תקשורת בין ההורים
  • דרכי התמודדות וגיוס ההורים לתהליך
  • קשיים ודילמות מול מערכת החינוך
  • הנחיית קבוצות
  • אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת

תעודה

בוגרות המסלול התלת שנתי יקבלו תעודת מדריך בכיר בחינוך מטעם המכללה בהתמחויות:
  • חינוך מיוחד במיקוד להפרעות קשב ולקויות למידה.
  • טיפול ואימון אינטגרטיבי במיקוד להפרעות קשב ולקויות למידה.
  • הדרכת הורים לילדים ונוער במיקוד להפרעות קשב ולקויות למידה.
  • מנחים להוראת למידה רגשית חברתית (SEL) באמצעות מיינדפולנס.
בוגרות המסלול הארבע שנתי יקבלו בנוסף גם תעודה בהתמחות:
  • מטפלים לטיפול בפסיכותרפיה אינטגרטיבית לטיפול במצבי משבר, אובדן, טראומות, חרדות ודיכאון להפרעות קשב ולקויות למידה, במסגרת פרטנית וקבוצתית.
  • מטפלים לתפקידי הדרכה, יעוץ ולווי להפרעות קשב ולקויות למידה להורים, צוותי חינוך והדרכה לטיפול במצבי משבר, אובדן, טראומות, חרדות ודיכאון, במסגרת וקבוצתית.