ClickCease

מכללת פרופסורה

לימודי חינוך פסיכותרפיה ובריאות הנפש

מכללת פרופסורה

אשכול פסיכותרפיה אינטגרטיבית לילדים ונוער - במיקוד לנוער בסיכון

פסיכותרפיה אינטגרטיבית הינה גישה טיפולית המשלבת מגוון שיטות טיפול מתוך תפיסה שגישה אחת אינה מספיקה כדי להתאים טיפול לכל אדם, ומשלבת גם עבודה פרטנית וגם קבוצתית, הנחיית הורים והנחיית קבוצות. פסיכותרפיה אינגרטיבית משלבת בין השאר CBT, CBCT, אימון אישי Coaching, עיצוב התנהוגותי, NLP, מיינדפולנס, משחק בעבודה הטיפולית וגישות טיפוליות נוספות.
בגישה זו נדרשת מהמטפל יצירתיות ויכולת לשלב בין הגישות השונות תוך התאמה למטופל, לגילו ולסביבה החברתית והרוחנית שלו.

אשכול ילדים ונוער במיקוד לנוער בסיכון מקנה למטפלות ולמדריכות דרכי התערבות וטכניקות מותאמות עבור ילדים ונוער, תוך התייחסות לבעיות ולקונפליקטים האופייניים לגיל הרגיש של ההתבגרות ובמיוחד אצל נוער מרקע מורכב. נלמד מה הם האתגרים מולם ניצבים נערים ונערות ומהם הסימפטומים המתפתחים במצבי תחלואה כתוצאה מהתמודדות לקויה עם אותם אתגרים. בוגרות מסלול זה תדענה לגייס את הנער, המשפחה, בית הספר והקהילה, כשותפים לטיפול. פסיכותרפיה ועבודה טיפולית חינוכית בגישה האינטגרטיבית מטפלת בכל מעגלי חייו של הילד, תוך איתור התדר הייחודי של המטופל ומתן מענה מעמיק ומלא גם ברמת שורש הבעיה וגם בתפקוד היום יומי.

הלימודים בפיקוח של קריית החינוך ושינגטון היחידה ללימודי חוץ


ניתן לבחור מסלול תלת שנתי (אורכו כשנה וחצי עד שנתיים) או מסלול ארבע שנתי (אורכו כשנתיים עד שנתיים וחצי).

אפשרות ללמידה פרונטאלית או למידה דיגיטלית פרטית בלווי אישי - אונליין.


הלימודים במכללה מיועדים לנשים בלבד, מתקיימים בחיפה.

קהל יעד

המסלול מיועד למעוניינות לעבוד עם ילדים ונוער בסיכון, הורים וצוותי הוראה והדרכה.

תנאי הקבלה כוללים:
  • מינימום 12 שנות לימוד.
  • עדיפות לבגרות חלקית/ מלאה.
  • בעלות תואר ראשון / שני (יתרון).
  • ניסיון תעסוקתי בתפקידי חינוך, טיפול, שיקום, יעוץ, הנחייה והדרכה (יתרון).

משך הלימודים

במסלול שהיקפו תלת שנתי: המסלול מחולק לשני חלקים באופן הלימוד: חלק א': ילמד בלמידה דיגיטלית עצמאית בשילוב תמיכה פדגוגית אישית (היקפו 4 סמסטרים):
  • חלק א' – בהיקף 4 סמסטרים. קורסי החובה והקורסים הקדם טיפוליים, בהם יילמדו התיאוריות והפסיכו-חינוך בתהליך הטיפולי.
  • חלק א' ילמד בלמידה עצמאית הנלמדת בקצב אישי, תוך תמיכה פדגוגית, לא יאוחר מ10 חודשים ממועד תחילת הלימודים של חלק א'.
  • הלמידה העצמאית של חלק א' כוללת קורסים מקוונים הכוללים: הקלטות אודיו, סרטונים לצפייה, מצגות ומאמרים
חלק ב' – היקף 3 סמסטרים: 36 מפגשים, הנערכים באופן פרונטלי או בזום בהתאם לאופן הלימוד הנבחר. המסלול שהיקפו תלת שנתי הינו בהיקף של 970 ש"א. הלימודים נמשכים בין שנה וחצי לשנתיים, כולל לימודי פרקטיקום וסופרוויז'ן שאורכם כחצי שנה. ניתן לסיים את המסלול שהיקפו תלת שנתי בין שנה וחצי עד שנתיים וחצי, כולל סופרוויז'ן ופרקטיקום הכולל:
  • 6 מפגשים קבוצתיים בקבוצות של 7-8 משתתפים, כול מפגש כ 5.5 ש"א.
  • המפגשים הקבוצתיים יהיו אחת לחודש ויתקיימו בזום עם ליווי פרטני לאורך התהליך ותמיכה פדגוגית אישית בוואטסאפ.

במסלול הארבע שנתי יתווסף חלק ג' יחל במקביל לסופרוויז'ן של חלק ב' במתכונת של 18 מפגשים המתקיימים אחת לשבוע, הנערכים במקביל לליווי הפרקטיקום ופגישות הסופרוויז'ן של חלק ב'. בסיום 18 המפגשים, נתחיל עבודה מעשית (סטאז'). סופרוויז'ן ופרקטיקום של שני מקרים טיפולים העוסקים במצבי משבר, אובדן, טראומות, חרדות ודיכאון. הדרכות פרטניות וקבוצתיות באופן הבא:
  • 12 מפגשים קבוצתיים, בקבוצות של 7-8 משתתפים, כול מפגש כ 5.5 ש"א.
  • המפגשים יתקיימו פעמיים בחודש בזום בנוסף לשתי הדרכות פרטניות בזום, ליווי פרטני לאורך התהליך ותמיכה פדגוגית אישית בוואטסאפ.
היקף חלק ג': 470 ש"א.
  • המסלול בהיקף ארבע שנתי הינו בהיקף של 1440 ש"א.
  • משך המסלול שהיקפו ארבע שנתי בין שנתיים עד שנתיים וחצי.

נושאי הלימוד

להלן סקירה חלקית של הנושאים הנלמדים :

מבוא - קורסים לדוגמא
  • מבוא לחינוך בלתי פורמאלי
  • יסודות הטיפול
  • אינטליגנציה רגשית
  • פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות
  • פסיכופתולוגיה של גיל ההתבגרות/ פסיכופתולוגיה בראי היהדות
  • ועוד
כלים ומודלים בהדרכה ובהפעלת בני נוער - קורסים לדוגמא
  • כלים תרפויטיים בעבודה עם נוער
  • התמודדות עם טראומה, אובדן ,משבר ומצבי חירום.
  • מרכיבי ההצלחה
  • אימון וטיפול אינטגרטיבי לילדים ונוער
  • CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי
  • NLP – שיטות טיפול בNLP הנחת היסוד, מודלים שונים וטכניקות התערבות בעבודה עם NLP 
  • CBCT - מודל המשלב אימון וטיפול קוגניטיבי התנהגותי במיקוד לעבודה ילדים ונוער עם הפרעות קשב ולקויות למידה
  • אבחון ציורים וכתב, ככלי לזיהוי מצוקות ובעיות אצל בני נוער
  • מיינדפולנס , דמיון מודרך וטכניקות להרפיה
  • ועוד
מודלים בהדרכת הורים - קורסים לדוגמא
  • סגנונות של הורות
  • עבודה ותקשורת הורה , ילד בתא המשפחתי
  • סמכות הורית והעברת מסר נכון לילדים
הנחיית קבוצות ובני נוער - קורסים לדוגמא
  • תהליכים קבוצתיים
  • פסיכולוגיה של הקבוצה
  • שלבים בהתפתחות הקבוצה
  • תפיסת המנחה, סגנונות הנחיה

תעודה

בוגרות המסלול התלת שנתי יקבלו תעודות הסמכה למדריך בכיר בחינוך הבלתי פורמאלי בהתמחויות:
  • הכשרה לעבודה עם נוער בסיכון.
  • טיפול ואימון אינטגרטיבי לילדים ונוער.
  • הדרכת הורים ילדים ונוער לגילאי 12-18
  • הנחיית קבוצות הורים ילדים ונוער
במסלול שהיקפו ארבע שנתי, הבוגרות תקבלנה בנוסף שתי תעודות מטפל בפסיכותרפיה אינטגרטיבית לילדים ונוער בסיכון עם התמחות של חרדות, טראומה ודיכאון:
  • מטפלים לטיפול בפסיכותרפיה אינטגרטיבית לטיפול במצבי משבר, אובדן, טראומות, חרדות ודיכאון לילדים ונוער בסיכון, במסגרת פרטנית וקבוצתית.
  • מטפלים לתפקידי הדרכה, יעוץ ולווי לילדים ונוער בסיכון, להורים, צוותי חינוך והדרכה לטיפול במצבי משבר, אובדן, טראומות, חרדות ודיכאון במסגרת פרטנית וקבוצתית.