אורנים, המכללה האקדמית לחינוך

תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך חברתי קהילתי (חינוך בלתי פורמלי)

אורנים, המכללה האקדמית לחינוך
יועצת לימודים
לימודים

ייעוץ לימודים חינם

רוצה פרטים אודות אורנים, המכללה האקדמית לחינוך?

שירות אישי חינם!

רוצה לקבל מידע על אורנים, המכללה האקדמית לחינוך?

מלא/י פרטיך ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם.
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש

תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך חברתי קהילתי (חינוך בלתי פורמלי)

אורנים, המכללה האקדמית לחינוך מציעה מסלול לימודים ייחודי לתואר ראשון B.Ed ותעודת הוראה בחינוך חברתי - קהילתי (חינוך לא פורמלי). 

הלימודים מתקיימים בטבעון!
יועצת לימודים
לימודים

ייעוץ לימודים חינם

רוצה פרטים אודות אורנים, המכללה האקדמית לחינוך?

שירות אישי חינם!

רוצה לקבל מידע על אורנים, המכללה האקדמית לחינוך?

מלא/י פרטיך ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם.
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש

מידע כללי

מסלול לימודי תואר ראשון ותעודת הוראה בחינות חברתי - קהילתי (חינוך לא פורמלי) באורנים, המכללה האקדמית לחינוך הינו מסלול לימודים ייחודי המכשיר אנשי חינוך בעלי חזון חברתי לעבודה במערכות החינוך הציבוריות, הפרטיות ובמגזר השלישי (העמותות). הלימודים במסלול לימודים זה מאפשרים לסטודנטים ולבוגרים להביא לידי ביטוי את כישורי היוזמה והמנהיגות תוך כדי הובלת תהליכי שינוי בשדה החינוך והחברה.

התמחות מנהיגות וניהול בקהילה

מטרת ההתמחות היא להכשיר אנשי חינוך הרוצים לפעול בתחום החינוך הבלתי פורמלי, כדי לקדם חינוך ראוי המושתת על ערכים דמוקרטיים והומניסטיים, צדק חברתי וקהילתיות. ההתמחות מיועדת לאנשים בעלי רקע בחינוך הבלתי פורמלי, בעלי ניסיון בהדרכה במסגרות אזרחיות או צבאיות או ניסיון בהנחייה או בניהול של קבוצות, צוותים או ארגונים. ההתמחות מקדמת בברכה גם אנשים שאינם בעלי נסיון, אשר מייעדים את עצמם לעבוד בחינוך הבלתי פורמלי באמצעות הדרכת קבוצות מסוגים שונים, השתלבות פעילה בארגונים חינוכיים ועשייה במרחב הקהילתי.   מטרות התכנית הן להכשיר אנשי חינוך בתחום החינוך הבלתי פורמלי אשר יפעלו בגישה של אקטיביזם חינוכי וחברתי. המסלול מיועד לאלו השואפים להביא לשינוי בארגונים חינוכיים קיימים או ליצור ארגונים חדשים, שיפעלו בזירה הקהילתית במטרה לקדם צדק חברתי, סולידריות וקהילתיות בחברה הישראלית.   דגשים בתהליך ההכשרה על פי שנות הלימוד:
  • שנה א' – יצירת תשתית מושגית/תיאורטית ובאמצעותה "לראות" ולהבין קבוצות, ארגונים וקהילות. כבר בשלב זה לאתגר את הסטודנטים לזהות כשלים, סתירות וביטויים של יחסי-כוח (ע"י חשיפה לנקודות מבט מגוונות).
  • שנה ב' – מתיאוריה לפרקטיקה: תגבור התשתית המושגית/תיאורטית כדי לאבחן בצורה שיטתית קבוצות, אירגונים וקהילות ולהצביע על דרכי התערבות אפשריות.
  • שנה ג' – מנהיגות יוזמת ומקדמת שינוי (ממ"ש): לימוד דרכי התערבות באירגונים ובקהילות בגישה של אקטיביזם חברתי. התמודדות עם השאלות הערכיות-זהותיות הקשורות לבחירה האישית של כיווני השינוי האישיים. יישום מודרך של שינויים בשטח.
  רק באורנים הלימודים האקדמיים משולבים באופן מלא בעבודה בשטח. באורנים מעניקים הדרכה אישית והדרכה קבוצתית לכל סטודנט כליווי לעבודתו בשטח. כמו כן, אורנים מעניקה את ההתמחות היחידה בארץ המכוונת את בוגריה לפעולה חינוכית במסגרת הקהילתית, שהיא כיום אחד הדברים "החמים" ביותר בתחום החברתי והחינוכי בישראל ובעולם!   התחומים שבהם עובדים בוגרי ההתמחות: 
  • הדרכת קבוצות מסוגים שונים: בתנועות הנוער, במרכזים קהילתיים, בעמותות חינוכיות, בחינוך הבלתי פורמלי בישובים קהילתיים, בקיבוצים ועוד. 
  • מילוי תפקידים והובלת פרוייקטים ויוזמות בעמותות חינוכיות ובארגונים חינוכיים. 
  • הובלת פרוייקטים ויוזמות בקהילות שונות במרחב העירוני ובמרחב הכפרי, בכל אזורי הארץ ובכל המגזרים.
לאחר השלמת 80% מהחובות לתואר הראשון, יכולים הסטודנטים להתחיל את לימודים בתוכניות התואר השני במכללת אורנים. מבין תשע התוכניות לתואר שני (M.Ed) אנחנו ממליצים במיוחד על התכנית לניהול וארגון מערכות חינוך, חינוך והוראה לתלמידים בהדרה והוראה רב-תחומית.

התמחות נוער בסיכון

התמחות נוער בסיכון היא התמחות ייחודית המשלבת לימודים במסלול הבלתי פורמלי עם לימודי תעודת הוראה במקצוע התמחות מסוים, כגון חינוך מיוחד, ספרות ועוד. מטרת ההתמחות היא להכשיר את הלומדות והלומדים בה לעבודה חינוכית משמעותית עם בני נוער הנמצאים בטווח רחב של מצבי סיכון.

בהתמחות שני תחומים: 1. תחום קידום נוער, המכשיר עובדי נוער לשירותים שונים המטפלים בנוער מנותק במסגרות בלתי פורמליות ובפנימיות. 2. תחום מחנכים טיפוליים, המכשיר אנשי חינוך לטיפול בנוער הנמצא בסכנת נשירה בתוך מערכת החינוך הפורמלית.

ההכשרה משלבת בין הקניית ידע תיאורטי בנושאי חינוך, מצבי סיכון, כלים טיפוליים לעבודה עם בני נוער בזירות השונות לבין התנסות בשטח ולמידה משמעותית בסדנאות מגוונות. פיתוח אישי ומקצועי מהווה אבן דרך בתפיסתנו. התנסות מעשית בעבודה בשטח מתקיימת בשנים ב-ג של הלימודים. מקומות ההתנסות נבחרים בהתאם לתחום ההתמחות.
סדנת שדה שבועית מלווה את ההתנסות בשטח ומאפשרת בין השאר לחבר בין התיאוריה והשטח. בנוסף, כל סטודנטית וכל סטודנט מקבל הדרכה אישית מאיש צוות מנוסה מאורנים המלווה אותו בעבודה בשטח ובכלל.
בוגרי ההתמחות מקבלים תואר ראשון (B.Ed) בחינוך חברתי-קהילתי, תואר ראשון בחוג נוסף שנלמד במקביל ללימודים בחוג לחינוך חברתי וכן תעודת עובד חינוך. תעודה זו נחוצה כדי למלא תפקידים בתחום החינוך הבלתי פורמלי והיא מהווה יתרון בולט עבור מורים המלמדים בני נוער בסיכון. סטודנטים המשלימים 80% מהחובות לתואר הראשון, יכולים להתחיל את לימודיהם בתוכניות התואר השני (M.Ed) במכללת אורנים.
התפקידים שבהם עובדים בוגרי המסלול:
  • מדריכים ביחידות לקידום נוער
  • מדריכים ורכזים בעמותות, בתכניות התערבות ומיזמים עם בני נוער בסיכון 
  • מדריכים ורכזים בפנימיות
  • מורים ומחנכים בכיתות בהן תלמידים בסיכון גבוה לנשירה

תעודה

בוגרי התואר מקבלים שתי תעודות:
1. תואר: 
B.Ed - בחוג לחינוך חברתי קהילתי
2. תעודה: תעודת עובד חינוך​

תחומי לימוד נוספים באורנים